Actieve onderwerpenActieve onderwerpen  Toon de lijst met forumledenLedenlijst  KalenderKalender  Doorzoek dit forumZoeken  HelpHelp
  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen
onderhoud
 Kletspraat Schoorl : Overige aangelegenheden : onderhoud
Bericht ikoon Onderwerp: zadelpen vast(Onderwerp gesloten Onderwerp gesloten) Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Pagina  van 2 Volgende >>
Schrijver Bericht
Julian
friends
friends

Lid geworden: 24 Januari 2005
Lokatie: Papua New Guinea
Online status: Offline
bullet Onderwerp: zadelpen vast
    Geplaatst op: 01 Februari 2010 om 23:32

Ik zit met een probleem, mijn (overigens oningekorte, vrij lange) aluminium RaceFace Deus XC zadelpen, zit vast in mijn aluminium frame. Hij heeft daar een tijd ingezeten, en nu krijg ik er geen beweging meer in. ConfusedNadeel is, dat ie er misschien wel 25cm in zit ofzo.

Heb uiteraard geprobeerd met kruipolie van bovenaf, af en toe inspuiten. Toto nu toe zonder resultaat.

Kan het misschien van binnenuit beter? Dus cranklagers eruit en van daaruit kruipolie erin? Kreeg ook de tip, volgooien met cola?
Bij die operatie is het ook vervelend om de fiets de hele tijd ondersteboven te hangen, ik heb altijd het idee dat dat toch voor de voorvork (lefty carbon sl) niet goed is. Beter om die te demonteren?

tips of ervaringen zeer welkom!
Saikuringu ni iku (Go on a bike ride)
IP IP gelogd
HaJe
friends
friends

Lid geworden: 03 April 2006
bullet Geplaatst op: 02 Februari 2010 om 09:24
Je zou het volgende kunnen proberen:

Met een föhn de zitbuis verwarmen: deze zet daardoor ietsje uit en zo kan er ruimte ontstaan. Dit moet je niet te lang doen, want dan warmt de zadelpen ook op en zet die mee uit. Dit werkt het best als de fiets zo koud mogelijk is, dus als 'ie bijvoorbeeld een nacht in een onverwarmd tuinhuisje heeft gestaan. Dan is de zadelpen op zijn koudst en zal het temperatuurverschil en dus het effect maximaal zijn. Met een gewone föhn zal het frame niet al te gekke heet worden. Een verfbrander moet je niet gebruiken: de verf zal kapot gaan en het aluminium kan er ook niet tegen. Zolang je de zitbuis kunt vasthouden, is de temperatuur onder de 40ºC.

Je kunt trouwens ook gewoon warm water gebruiken bedenk ik me. Dat moet dan wel lekker heet zijn.

Als de pen loskomt: vet erop smeren voor je 'm weer monteert.

Succes ermee
HJ
IP IP gelogd
Henk van H*
superposter
superposter

Lid geworden: 26 Maart 2005
Lokatie: Netherlands
bullet Geplaatst op: 02 Februari 2010 om 09:49
En als dat niet helpt: bracket ondersteunen en dan een paar klappen op de zadelpen geven (dus hem er nog verder inslaan ahw). Door het schrikeffect schietie misschien los?
Ook op http://www.m-gineering.nl/repa.htm staat een procedure: afzagen, uitkotteren....

succes!
HvH
IP IP gelogd
Berkwood
MTB'er
MTB'er

Lid geworden: 02 Maart 2005
bullet Geplaatst op: 04 Februari 2010 om 18:53
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een oud strand frame.
Mijn oplossing kost je wel een zadelpen.

Boor een gat door je zadelpen , steek hier een (dikke) bout doorheen.
Vervolgens frame op zijn kop (ter hoogte van de bout) in de bankschroef klemmen. Nu kan je je frame heen en weer wrikken, om zo je zadelpen los te  krijgen.

Geen nette manier maar wel erg effectief Big%20smile
IP IP gelogd
Markk
friends
friends

Lid geworden: 21 Januari 2005
bullet Geplaatst op: 04 Februari 2010 om 19:03
Ik heb er wel wat ervaring mee, en helaas is het behoorlijk hopeloos.
Staal met alu, alu met carbon en alu met alu, het werkt op elkaar in (corrodeert) tot een onwrikbare "verbinding". Voortaan geregeld even de zadelpen losmaken en opnieuw met anti-seizepasta insmeren.
Kruipolie werkt niet, verwarmen zou kunnen maar dan niet met een föhn maar met een gasbrander. Het beste is grof geweld, zadel demonteren en een stevige lange metalen buis op de zadelpen monteren mbv de bevestigingsklemmen die je normaal voor je zadel gebruikt. Hoe langer de metalen buis, hoe beter. Crank en trapaslager demonteren en je frame stevig in een hankschroef (denk om de lak, gebruik twee plankjes hout tussen de bankschroef en bracket). Vervolgens wrikken en hopen dat er beweging in komt.

De oplossing komt redelijk overeen met die van Berkwood, risico met het frame te gebruiken voor het wrikken is dat je bij elke beweging je frame onder stress zet met als mogelijk gevolg dat door het vele wrikken er zwakke plekken ontstaan (scheuren) vooral in de achterbrug.

Helaas is de kans groot dat het niet lukt, dus overweeg ook om alles te laten voor wat het is, je kan er immers nog steeds prima mee fietsen (toch?) en begin met sparen voor een toekomstig nieuw frame of bike.
IP IP gelogd
Julian
friends
friends

Lid geworden: 24 Januari 2005
Lokatie: Papua New Guinea
bullet Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 17:12
Bedankt voor de tips en ervaringen tot dusver!
Kruipolie zal inderdaad niet veel helpen (toch proberen tegen beter weten in), de pen is zoals gezegd nog best lang ook, en dat maakt het er niet beter op.

Ik ga denk de grof-geweld-methode wel een keer proberen, icm met het warm maken(met heet water, buis op plaats zadel en wrikken).  Maar heb het gevoel dat ik dan de pen ga afbreken, en dan blijft alleen nog de kotter methode over...Wink

Ik kan er inderdaad nog prima op fietsen, ik kwam er alleen achter omdat ik mn zadel een ietsie hoger wilde zetten. Ik ga hier dus pas wat mee doen als ik weer een nieuw frame heb voor mn andere fiets.
Saikuringu ni iku (Go on a bike ride)
IP IP gelogd
Markk
friends
friends

Lid geworden: 21 Januari 2005
bullet Geplaatst op: 05 Februari 2010 om 21:23
Goeie beslissing. Als je iets hoger wilt zitten kan je dat ook met een ander zadel bereiken. De hoogte van de rails scheelt soms wel 2 cm tussen de verschillende (merken) zadels.
Overigens maakt het niet uit dat je pen 25 cm in het frame zit, mijn ervaring leert dat de pen alleen met de framebuis is geoxideerd ter hoogte van en over de breedt van de zadelpenklem. Bij evt kotteren hoef je dus maar 2-3 cm te kotteren. En tenslotte, de pen gaat echt niet breken door het wrikken. Het enige wat onder al dit gedoe zal lijden is je goede humeur.

En tenslotte tenslotte: les voor een ieder die het nog niet wist. Haal geregeld je zadelpen uit je frame en smeer 'm in met anti seize pasta. Liever geen vet gebruiken. En vooral alu pennen in carbonframes, als dat met elkaar oxideert (en dat doet het!) krijg je de pen nooit meer uit het frame zonder het frame te mollen. Dure les uit eigen ervaring
IP IP gelogd
Jeroen Groet
friends
friends

Lid geworden: 15 October 2005
bullet Geplaatst op: 06 Februari 2010 om 11:06
Hallo Julian,

In mijn eerste MTB zat een carbonzadelpen vast gecorrodeerd.
Wat ik vervolgens gedaan heb is het volgende:
- Pen 5 cm boven het frame afgezaagd
- Pen (met geweld) in het frame geslagen
- Oppervlakte van de zitbuis gereinigd en gepolijst
- Pen zonder problemen met een weerhaak uit het frame verwijderd

Het eindresultaat was een kapotte zadelpen, veel werk maar wel een onbeschadigd frame. 

Bovenstaande is niet echt als tip bedoeld maar meer als het delen van "operational MTB expirience".

Groeten,

Jeroen 
Vering is zonde van je geld!
IP IP gelogd
zandhopper
friends
friends

Lid geworden: 18 April 2007
Online status: Online
bullet Geplaatst op: 08 Februari 2010 om 12:58
Het zal ws niet helpen maar als je nu zolang je nog doorrijdt de klem loslaat trilt en klappert hij misschien .............................. los???Geek
IP IP gelogd
Marco
MTB'er
MTB'er

Lid geworden: 26 Januari 2005
Lokatie: Mongolia
bullet Geplaatst op: 08 Februari 2010 om 15:25
In eerste instantie geplaatst door Markk

smeer 'm in met anti seize pasta. 

Wat is dat voor spul?
IP IP gelogd
Pagina  van 2 Volgende >>
Beantwoord bericht Plaats een nieuw onderwerp
Printbare versie Printbare versie

Spring naar forum
je kan geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
je kan geen antwoorden plaatsen in dit forum
je kan geen berichten verwijderen in dit forum
je kan geen berichten bewerken in dit forum
je kan geen enquêtes creëren in dit forum
je kan geen stemmen in enquêtes in dit forum

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums version 8.04
Copyright ©2001-2006 Web Wiz Guide

Deze pagina is gemaakt in 0.079 seconden.